Sanchin

Chojun Miyagi Sensei’s Sanchin
Hvorfor han ændrede kata’en
Når en del af den menneskelige krop ikke bliver brugt, degenerer den. For eksempel, siden menneskene begyndte at bære sko, har tæerne mistet det meste af deres bevægelighed og koordination. Dette kan man tydeligt se når man sammenligner tæerne med fingrene. Det er det samme med bevægelse : Mennesker bevæger sig normalt fremad, ikke baglæns, og har udviklet musklerne og instinkterne tilsvarende. Derfor skal man koncentrere sig meget når man går baglæns, fordi det ikke er en naturlig måde at bevæge sig på.
Det var for at udvikle denne måde at bevæge sig på, at Chojun Miyagi Sensei ændrede Kanryo Higaonna Sensei’s originale Sanchin Kata. Når man bevæger sig baglæns, skal man koncentrere sig om hælene, fodsålerne, knæene, ryggen og musklerne i balderne. Som man gør fremskridt, udvikles disse muskler og bliver mere kraftfulde, og ens teknikker bliver mere præcise. Denne træning er også god for folk med dårlig ryg, fordi den vil gøre musklerne i ryggen mere stærke, og på den måde forebygge yderlige skader.
Når man bevæger sig baglæns, bliver ens skridtlængde automatisk mindre end når man bevæger sig forlæns. I karate, er det vigigt at skridtlængden er ens, uanset om man bevæger sig baglæns eller forlæns. Når man går tre skridt fremad, og derefter tre skridt bagud, er det vigtigt at man står på samme sted som da man startede.
Stillinger og fodens bevægelser
Begynd i musubi dachi kamae, og hold tanden spændt. Imens du begynder din første indånding, udfør en morote chudan yoko uke, imens du sænker kroppen og glidende skubber højre fod fremad i en cirkulær bevægelse i migi sanchin dachi. Når paraden er udført, pust luften ud i en hurtig, kraftig udånding, samtidig med at tanden spændes endnu mere. Når du står i sanchin dachi, skal du være opmærksom på at den forreste fods hæl er på linie med bageste fods tæer. Hvis du vil måle om afstanden er korrekt uden at flytte dig, så sænk bageste ben til den forreste fods hæl. Hvis afstanden i stillingen er korrekt, skal de lige mødes. Fødderne skal gribe fat gulvet ved at bruge tako ashi, hvor du først speder tæerne så meget du kan, og så tage fat i gulvet og plante dig solidt på underlaget. Dette hjælper med at holde musklerne i benene og balderne spændt, ligesom når man lukker hånden for at spænde musklerne i armen. Tæerne og knæene skal drejes indad, knæene skal være bøjet i en lodret linie over tæerne. Træk anusmusklerne og balderne sammen og indad, og træk testiklerne op, imens du koncentrerer spæningen i tanden. For at udføre denne Sanchin stilling korrekt, skal hagen trækkes en lille smule indad, og øjnene skal kigge ligeud, fokuseret på et sted længere væk. Hold brystet åbent, for ikke at gøre vejrtrækningen vanskelig.
Vær opmærksom på at holde ryggen lige, skuldrene nede, og brystet åbent. Når chudan yoko uke udføres, hold da overarmene tæt ind til siderne, albuerne i en afstand af en knytnæve til kroppen, og armene bøjet i en vinkel på 90 ° ( det er den vinkel hvor man har flest kræfter ) med hænderne lidt lavere en skuldrene. Hænderne skal knyttes kraftigt, og drejes lidt udaf fra kroppen. Dette er Sanchin stillingen.
I næste trin, hold forarmen mod kroppen, og træk venstre albue så langt tilbage som muligt, samtidig med skuldrene holdes nede, så du føler skulderbladene møder hinanden. Åbn brystet og ånd dybt ind imens du udfører teknikken. Derefter, imens du langsom ånder ud, skub armen fremad, mens den holdes spændt. Al din kraft koncentreres i armen. Koncentrer dig om de to første knoer og udånd fuldstændigt, og brug et kort “ha” tilsidst som udåndingen udføres. Når du udstøder dette “ha” skal du spænde tanden og musklerne i kroppen endnu mere. Denne del skal så gentages i venstre Sanchin Dachi, ved at bruge højre arm, og så igen i højre Sanchin Dachi, ved at bruge venstre arm.
Det er meget vigtigt at huske på, at man aldrig må løfte fødderne fra gulvet i denne kata. Bevæg dig altid i Suri Ashi ( bevæg dine fødder cirkulært og glidende, fremad eller baglæns ). Når du går enten fremad eller baglæns skal du huske at holde musklerne spændt hele tiden, for at stillingen bliver korrekt. Det er også vigtigt at huske på, at når man går baglæns i denne kata, skal man ikke løfte hælene. Det er en meget udbredt fejl at løfte dem. Det skal være som om du leder efter et eller andet på gulvet med hælen, når du går baglæns. Når du går denne kata, skal du koncenrere dig om alle muskler i hele kroppen.
Sanchin Kata’s positur
  • Ret ryggen.
  • Kroppen skal være positioneret sådan, at hvis man trak en lodret linie fra midten af hovedet til gulvet, ville den ende ved hælen på den forreste fod.
  • Træk hagen lidt indad.
  • Albuerne skal bøjes sådan, at hænderne er en lille smule lavere end skuldrene, sådan at vand kunne flyde stille mellem de to punkter.
  • Afstanden fra albuerne til kroppens sider, skal være en knytnæve-bredde.
  • Knæene og slutningen af den forreste fod tæer, skal være på linie.
  • Begynderen skal bruge det inderste af foden, når han bevæger den.
  • Det inderste af foden skal være solidt plantet på underlaget.
  • For at få en ordentligt stilling, skal tæerne spredes og gribe fat i underlaget, det skal være som om du har slået rødder i gulvet.
Basis vejrtrækning
Der er fire måder at trække vejret på i Sanchin Kata.
  1. Indånd meget langsomt og dybt, udånd langsomt, og fuldstændigt.
  2. Indånd meget langsomt og dybt, udånd hurtigt.
  3. Indånd hurtigt, udånd langsomt og fuldstændigt.
  4. Indånd hurtig, udånd hurtigt.
Når man trækker vejret normalt, indånder man igennem næsen, hvor luften så bevæger sig ned i halsen, og ind i lungerne. Det er i lungerne at ilt bliver optaget, og kuldioxid bliver udskilt. Men når man udfører Sanchin Kata, skal man forestille sig at luften ikke stopper i lungerne, men fortsætter helt ned i underkroppen. Når man trækker vejret i Sanchin Kata, er det ikke med lungerne, men med maven. Brystet går ikke op og ned.
For at forklare denne type vejrtrækning nærmere, må vi se på Chojun Miyagi Sensei’s typer af vejrtrækning. Når man trækker vejret på denne måde, skal man forestille sig en luftstrøm, der går ind i kroppen gennem næsen, og følger en rute op og rundt i hovedet, ned igennem nakken og ryggen, ned under nyrene, for at koncentrere sig i tanden, hvor den bliver til en fast kugle, idet man afslutter indåndingen. Når man udånder langsomt og flydende, løftes luften fra tanden, til navlen, til solar plexus, til halsen og langsom ud gennem munden. Når man er færdig med udåndingen, skal man give luften et sidste kraftigt skub, imens man spænder både i tanden og i musklerne, og udånder den allersidste luft man har i lungerne. Det vigtigste når man træner Sanchin Kata, er at vejrtrækningen og bevægelserne skal være fuldstændig koordineret, og at huske at spænde alle muskler gennem hele kata’en.
Kanryo Higaonna Sensei’s Sanchin Kata bruger den hurtige måde at trække vejret på (type 4.), hvor luften strømmer ind gennem næsen, bevæger sig direkte ned i tanden, gennem navlen, og ud igen på samme måde. Disse to forskellige måde at trække vejret på, kan illustreres yderligere. For eksempel, forestil dig at der ligger en håndfuld pulver på et bord. Hvis man bruger Chojun Miyagi Sensei’s vejrtrækningsmetode, vil man blæse pulveret væk, partikel for partikel, og det vil tage lang tid før bunken er væk. Hvis man bruger Kanryo Higaonna Sensei’s metode, vil man blæse hele bunken væk på en gang, som om en lille tornado havde blæst det væk.
Opsummering af de vigtigste punkter
  • Hold altid den korrekte positur.
  • Træk vejret i underkroppen, ikke lungerne.
  • Alle kroppens muskler skal altid være spændt, og må aldrig slappe af.
  • Vær opmærksom på hver en del af kroppen.
  • Vejrtrækning og bevægelse skal være fuldstændig koordineret.
  • Træn Sanchin Kata hver eneste dag, med ekstra træning på de punkter hvor du er svag.
Vigtige punkter i Sanchin Kata
  • Øjnene skal kigge lige frem.
  • Træk hagen lidt ind.
  • Hold skuldrene nede.
  • Hold brystet åbent og mavemusklerne spændt.
  • Ret rygraden.
  • Spænd mave-musklerne
  • Albuerne skal være en knytnæve-bredde fra kroppens sider.
  • Drej underarmene lidt udaf, imens hænderne spændes.
  • Spænd anusmusklerne.
  • Spænd musklerne i balderne, og i lårene.
  • Bøj i knæene, og drej dem indad.
  • Drej lårene indad, og spænd dem.
  • Spred tæerne og tag fat i gulvet, som om du vil slå rødder i gulvet.
Hvordan man kontrollerer eleven i Sanchin
Ved at bruge denne metode, hjælper instruktøren eleven med at koncentrere sig mere om at spænde sine muskler. Disse trin skal udføres i rækkefølge.
  • Med hænderne fladt mod gulvet, pres de yderste kanter af hænderne mod elevens
    fødder, for at kontrollere om de rejser sig i en bue.
  • Tag fat i elevens ankler, for at kontrollere at han koncentrerer sig om at stå solidt fast, og koncentrerer energien i benene.
  • Slå på siden af lårene for at kontrollere at eleven spænder i benene, slå igen for at  se om eleven stadig spænder.
  • Slå på balderne, for at kontrollere at de er spændt.
  • Træk en hånd ned af elevens rygrad, for at kontrollere om han koncentrerer sig om at holde den ret.
  • Pres på det nederste af maven, for at sikre at musklerne er spændt.
  • Lad en hånd glide ned af elevens ryg, for kontrollere at han koncentrerer sig om at spænde musklerne, og holde den korrekte positur.
  • Placér hænderne på elevens skuldre, for at hjælpe ham med at holde dem spændt,slå derefter hårdt på dem. Pas på ikke slå for tæt på det sårbare område omkringnakken.
  • Pres fingerne ind i musklerne omkring skulderbladene, for at sikre at de er spændt.
  • Lad en hånd glide ned at rygraden, med start ved nakken, for at hjælpe eleven med en korrekt positur.
  • Slå på skuldrene med begge hænder, først roligt, så hårdere og hårdere, for at kontrollere at de er spændt.
  • Kontroller at elevens positur stadig er korrekt.
  • Vend dig mod eleven. Når han skubber sin arm ud, hold da igen på hans hånd, sådan at du yder ham modstand. Når han udfører chudan yoko uke, udfør da kakeuke på ham, for at yde modstand.
  • Når eleven udfører en morote teknik, som Tora Guchi, skal du yde ens modstand på begge hænder.
  • Du skal altid være opmærksom på elevens fysiske tilstand, og afpasse slag og teknikker dertil.
  • Vær også opmærksom på at eleven koordinerer vejrtrækning og bevægelser korrekt.
Vigtige punkter når man assisterer i Sanchin
Instruktøren skal altid observere hver elevs fysiske tilstand. For eksempel, være opmærksom på om elevens hud er for bleg, eller for rød, eller checke elevens puls når instruktøren tager om anklerne. Hvis eleven er stærk, kan man godt gøre lidt ud af kontrollen, men hvis eleven ikke er så stærk, skal man tilsvarende reducere alvoren i kontrollen, i visse tilfælde skal træningen stoppes omgående.
Når Chojun Miyagi Sensei kontrollerede en nybegynder i Sanchin Kata, slog han ikke kroppen særligt hårdt, men følte i stedet de steder der var relevante. På denne måde kunne eleven udvikle den nødvendige fokusering på musklerne i hele kroppen. Når eleven blev dygtigere og hans krop blev stærkere, slog Chojun Miyagi Sensei hårdere og hårdere på eleven. Ligesom han også ydede modstand på hans hænder når han udførte chudan zuki, chudan yoko uke og tora guchi. Chojun Miyagi Sensei ydede modstand på hver eneste elev, let på en begynder, men hårdere på en dygtigere elev.

Når man bruger en del af kroppen, er det normalt at fokusere på den del der bliver brugt, og glemme resten af kroppen. Når man bliver assisteret i Sanchin Kata træning, udvikler man gradvist evnen til at holde hele kroppens muskler spændt, og at koncentrere sig om hele kroppen på en gang. Assisteret Sanchin Kata træning, er ikke kun for udvikle kroppen, men også ånden. Når instruktøren slår på skuldre, lår eller ryg, gør det meget ondt og huden kan blive meget rød og hævet. For at kunne udholde denne måde at træne på, er det mere åndeligt end fysisk. Fortsat træning af denne type, vil ikke kun udvikle kroppen og gøre den stærk, men også udvikle ånden. Når man bliver stærk åndeligt, vil det gøre modstanderen bange.

Hvordan man assisterer når der er mere end en instruktør
Når to instruktører assister i Sanchin Kata træning, skal eleven stå i midten med en instruktør foran og en bagved. Denne måde at træne på, er mere alvorlig end hvis der kun havde været én instruktør. Man kan ikke sige at man har trænet Sanchin Kata, før man har trænet den med mindst to instruktører. Hvis man bliver assisteret af én instruktør, kan han kun slå på ét punkt på kroppen ad gangen. Derfor bliver tendensen kun at spænde på det område. Men når det er to eller flere instruktører der assisterer, kan de slå på flere steder af kroppen på én gang, derfor må eleven koncentrere sig om at spænde overalt i kroppen. Denne træningstype vil ikke kun udvikle fysisk styrke, og vejrtrækningskontrol, men også åndelig styrke. Det er vigtigt at være stærk i ånden, for at kunne fokusere på sine teknikker, og for at kunne udholde en så hård træning.
Sanchin Kata’s vigtighed og træningsformer
Sanchin Kata er altid blevet betragtet som den vigtigste kata i Okinawa Goju Ryu karate træning. Enhver karate elev skal træne denne kata. Ved at træne denne kata, udvikler man ikke kun korrekt vejrtrækning, styrke og muskulatur, men den er også vigtig i udviklingen af den rigtige karate-ånd. Derfor, var Sanchin Kata oprindeligt den første kata man lærte som begynder. Den traditionelle måde at lære den på, involverede at man den første måned kun lærte korrekte fodteknikker. Den anden måned, trænede man med Nigiri Game for at udvikle korrekt stilling og kraftfuldt greb. Den tredie måned gik med at lære vejrtrækning og håndteknikker. Når man træner Sanchin Kata, skal man ikke altid kun gå tre skridt, men for at udvikle sig, skal man en gang imellem gå hele dojo’en igennem.
Når Chojun Miyagi Sensei trænede sine elever i Sanchin Kata, var træningen lang og hård. Når en elev var blevet så træt at han ikke længere kunne kontrollere sine teknikker og sin vejrtrækning, fortalte Miyagi Sensei eleven, at han kun behøvede at gå et skridt til, og så var færdig. Når eleven havde taget skridtet og var færdig, bad Miyagi ham og at taget et skridt til, og et skridt til, og så videre. På denne måde kunne han presse eleven til større udholdenhed, imens eleven var fokuseret.
Chojun Miyagi Sensei anså Sanchin Kata for den vigtigste af alle kata’er. Han lærte alle begyndere den, som den første kata, og lod dem træne den om og om igen, nogle gange i over 5 år, før han lod dem gå videre til den næste kata. Når de så havde lært en ny kata, skulle deres træning altid starte med Sanchin Kata, før de måtte træne den nye kata. De trænede så den nye kata i omkring 3 år før de lærte den næste.

Chojun Miyagi Sensei lærte først en elev den næste kata, når han var sikker på at eleven kunne udføre og forstå den gamle korrekt. Derfor kunne mange elever have trænet i 15 år uden at have lært alle kata’er. Kun hans yngste elev og efterfølger, An’ichi Miyagi lærte alle kata’erne og deres bunkai. Efter træning, når alle var gået hjem, bad Miyagi Sensei An’ichi Miyagi Sensei om at blive. Han fortalte ham om karaten’s historie og lærte ham mange hemmelige meninger og teknikker i kata’erne. De snakkede og trænede ofte til langt efter midnat.

Effekten af Sanchin Kata træning
Under Sanchin Kata træning, trækker man vejret meget langsomt og dybt, og forhøjer ilttilførelsen til kroppen, såvel som til hjernen. Derfor bliver hjernen, og nervesystemet meget skarpt og årvågent. Denne årvågenhed tillader eleven at koncentrere sig mere om sine teknikker, kraft og fokus.
Denne type træning, stimulerer maven, leveren og nyrene til at blive mere aktive, og dermed mere stærke.
Når man træner Sanchin Kata, er musklerne i en tilstand af konstant spænding, fordi de udvider sig, og denne kombination giver en følelse af enorm styrke. Efter man har trænet Sanchin Kata, føler man sig godt tilpas, hvilket er en indikation af hvor god træningen er for en. Når man træner Sanchin Kata gentagent, udvikler man koordination mellem vejrtrækning og bevægelser, fokus og styrke.
På Okinawa dialekt, er der et ord der hedder Kukuchi, der betyder vigtigt punkt. An’Ichi Miyagi fortalte mig ofte at hvis man træner Sanchin Kata gentagent, selvom det er hårdt, vil man lære alle vigtige punkter i alle de andre kata’er også.
Når man er ung, træner man Sanchin Kata med al ens styrke for at kraft. Som man bliver ældre, skal ens fokus skifte til at udvikle bevægelserne i kata’en til at blive bløde og flydende, samtidig med de er kraftfulde.
Når man har trænet Sanchin Kata over en længere periode, bliver man i stand til at koncentrere al sin energi i tanden. Dette, mener jeg, vil ikke kun hjælpe en til at leve et længere liv, men også med at kunne tage stressede situationer mere afslappet.
Meningen med Heishugata og Kaishugata
Heishugata – Både Sanchin Kata og Tensho Kata er Heishugata. Heishugata betyder ordret : ” Lukket hånd-kata”, men dette er misvisende. Det der egentlig er ment med Heishugata, er at der er konstant spænding i hele kata’en, det vil sige at lukke eller spænde musklerne. I Sanchin Kata og Tensho Kata er alle musklerne i en konstant tilstand af anspændthed, og al energi er koncentreret i tanden, gennem hele kata’en. Musklerne bliver kun afslappet når kata’en er færdig. Denne form for kata, udvikler fysisk styrke og vejrtrækningkontrol.

Kaishugata – Alle andre kata’er hører til denne kategori. Det betyder ordret :” Åben hånd-kata”, men dette er også misvisende. I denne type kata, holdes kroppen konstant åben, eller afspændt, selvom den tillader hurtig og flydende bevægelse. Man trækker kun musklerne sammen og koncentrerer energien i tanden når teknikken skal udføres.